måndag 4 november 2013

Myran, del E

E

Ser mig omkring i mitt lilla allaktivitetsrum, försöker tänka efter hur många personer jag har haft på besök här sammanlagt* men ger upp. Det är inte överdrivet många men jag misstänker att den övervägande delen varit här i egenskap av anonyma efterfestare och eventuella fylleragg, oftast inte särskilt givande sådana.

Här inne har vi det sedvanliga möblemanget som är gemensamt för samtliga dessa lägenheter och som genom sin funktionella och BRIO-aktigt robusta utformning för tankarna till nåt behandlingshem för unga missbrukare, som det Thom sitter på nu, i Småland. Inte för att jag var där, men jag har sett de andra han suttit på, efter vräkningen. Ju mer jag tänker på det, desto fler paralleller ser jag. Visserligen har jag friheten att bete mig hur jag vill så länge jag inte stör grannarna, och visserligen har han sjunkit djupare på det sättet än jag överhuvudtaget skulle kunna göra, misstänker jag, men vi har ändå gått liknande vägar under ett antal år och ibland tror jag att den största skillnaden ligger i att Thom har varit sämre på att sopa in sin skit i garderoben.

Efter en cigarett och ännu en klunk av Tavernan (mitt hjärtas värdshus, tänker jag och grinar idiotiskt inombords) börjar jag fundera på vad jag ska ägna resten av dagen åt. Just nu känns det som om jag helst skulle sitta här nån timma till, dricka upp och, inte skriva, det är jag inte i längre i form för, men lyssna på musik, bläddra lite på min lilla usla svartvita TV, läsa nåt och kanske ringa nåt samtal. Men vem skulle jag ringa? Jag fick pengar igår, studiemedel, och borde hellre planera nåt inköp innan affärerna stänger, jag gillar att gå runt på Söder bland skiv- och bokaffärerna och bläddra efter att ha sänkt en Taverna och kanske köpa nåt, då är det också lättare att överraska sig själv. Dessutom behöver jag nya hörlurar, jag känner mig inte riktigt hel utan dem.

* under det år jag bott här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar